Tehetség - pont a Szegediben
Évről-évre azon dolgozunk, hogy az ide járó gyermekek kibontakoztathassák képességeiket, megtaláljuk számukra azt, amiben tehetségesek, amiben örömüket lelik. A sokrétű szervezett tevékenységeink, mind ezt a célt szolgálják, akár tanórán, akár azon kívül.
A tehetséggondozás a tehetség felismerésével kezdődik. A pedagógusoknak ismerniük kell azokat a kritériumokat, amelyek a tehetséget jelzik, melyek azok a tevékenységi, magatartási formák, amelyek a tehetség kibontakozását serkentik vagy gátolják.
Iskolánk 2014-ben regisztrált tehetségpont lett. Beindult a tanév során az első osztályokban a tehetségek szakmai alapon történő beazonosítása, hogy aztán különböző területeken segíthessük diákjainkat.
Miközben a tanítók tehetségsegítő továbbképzéseken vettek részt, 2015-ben abba a szerencsés helyzetbe kerültünk, hogy munkánkat elnyert pályázati forrás is segítette, a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében.
A "Tehetséghidak Program" kiemelt projekt keretében tehetségsegítő - gazdagító - lazító programok valósulhattak meg az alsó tagozaton, ahol Kölyök – Akadémia elnevezéssel, tehetség műhelyet alapítottunk.
A tevékenységekben 34 kisdiák, 7 mentordiák és 8 pedagógus vett részt, akik igyekeztek lehetőséget biztosítani a kicsik számára impulzusok szerzésére, érdeklődésük felkeltésére, érdeklődési körük kiszélesítésére, tehetségük fejlesztésére.
A program Békés város kulturális értékeit, szokásait, ünnepeit, múltját, hagyományait kívánta megismertetni a tanulókkal, a matematika, a dráma, a vizualitás, a mozgás, és az idegen nyelv területe köré épített tevékenységekkel.
A pályázat segítségével versenyfelkészítés, versenyfelkészítő szakkör, gazdagító programpár (A hely, ahol élünk projekt és erdei iskola) szervezése és további tanórán kívüli tevékenység (kirándulás), valamint a szülő – diák - pedagógus kapcsolatrendszer fejlesztése érdekében tervezett programsor került lebonyolításra.
A sikeres tehetségprogram jóvoltából 2015 szeptemberében iskolánk elnyerte az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.
Munkánkban elsősorban a tantárgyakhoz kötődő tehetségfejlesztést emeljük ki. Jelentős szerepet szánunk az anyanyelvi nevelésnek, a matematikai logika fejlesztésének, a művészeti nevelésnek és a testi -kinesztetikus terület fejlesztésének, ezért első osztálytól kezdve felmenő rendszerben, órarendbe építve valósul meg évfolyamonként a tehetséggondozás.
Az első évfolyamos tanulóknál az első félévben még a tehetség azonosítása folyik, majd a második félévtől kapcsolódhatnak be a tehetségfejlesztő munkába. A beválogatott diákok számára második félévben megkezdődik a műhelymunka matematika, dráma, zenei, vizuális és mozgásos műhelyekben.
Legfontosabb célunk az alapkészségek megalapozása, a motivációs eszközök biztosítása, a gyermekek biztonságérzetének kialakítása, a játékosság. Az ismeretek az adott évfolyam tananyagára épülnek, illetve ezeket az ismereteket mélyítik, gazdagítják.
Tehetségműhelyeinkben versenyfelkészítés is folyik, igyekszünk tanulóinkat sikerélményhez juttatni, miközben megmérettetjük képességeiket.
Számos elnyert rajzpályázat, sikeres focitorna, és matematika megyei helyezéssel a hátunk mögött keressük az újabb alkalmakat a tehetséggongozásra: minden tanévben szervezünk szakmai napokat, szülők akadémiáját, tehetségnapot kiállítással, ahol megmutatjuk tehetségfejlesztő tevékenységünket, és persze folyamatosan kutatjuk az újabb pályázati lehetőségeket, hogy többet tudjunk adni a református iskolába járó gyermekeinknek.
Balogné Sztraczinszki Andrea tehetségpont koordinátor